Monday 4 August 2014

3 Reguli Ca Să Intri La Facultate DIN PRIMA ÎNCERCARE (partea 2)




Cum îţi ziceam, nu vrei sub nici o formă să te uiţi în septembrie la articolele acestea şi să zici 'dacă ştiam tot ce scrie aici...

nu mai picam admiterea...
nu mai iroseam 1 an de zile studiind altceva decat arhitectura
nu mai pierdeam încrederea în mine că pot să mă fac arhitect'

Ce vrei (chiar dacă poate nu eşti conştient(ă) încă în momentul acesta) este să incorporezi toate lecţiile de pe site în munca ta... ca apoi să ai rezultate foarte bune la admitere şi SĂ INTRI DIN PRIMA.

Acum să trecem la Regula II ca să intri la facultate din prima...

Focusează-te pe a desena expresiv, nu a desena 'corect'

Să încep printr-o poveste din experienţa mea.

Acum câţiva ani am dat admiterea la arhitectură pentru a doua oară fiindcă prima dată picasem graţie profesorului de pregătire şi a gândirii instalate de acesta...

Pentru a doua admitere însă, la un moment dat, am RENUNŢAT la pregătirea de vară cu un profesor. Am zis că ce o fi o fi...

 şi m-am pregătit singur o ultima sută de metri.

Când a venit ziua admiterii... mă aşez în sală, primesc tema şi mă apuc să desenez...
Îmi vine ideea să aplic combinaţia aceea de culori pe care am descoperit-o cu câteva săptămâni înainte la desenele proprii.

Zis şi făcut.

Cu 30 de minute înainte să predau planşa însă...

 Realizez că...

 NU AM CITIT TEMA BINE.

Trebuia să desenez alb-negru, iar eu făcusem planşa color!

Dar nu color simplu şi 'safe' gen ocru cu kaki...

Combinaţia mea de culori nu a ieşit întocmai cum o planificasem...

Şi m-am pricopsit cu o planşă ROZ.

Să nu mă înţelegi greşit... nu era un roz ieftin de genul pe care îl vezi la jucăriile chinezeşti... ci era un roz isteţ. Isteţ sau nu... tot roz era, iar tema cerea alb-negru.

Deci după logica standard aveam toate motivele din lume să pic fiindcă ce am desenat se putea interpreta drept 'semn'.

Poţi ghici ce s-a întâmplat apoi?

Am intrat pe loc de bursier. Nu mai ştiu exact, dar parcă locul 40 din 1000 de candidaţi...

Pentru o perioada de timp m-am intrebat totuşi... DE CE s-a întâmplat asta?
Trebuia să pic cu brio... doar am încălcat tema.

Însă când am văzut expoziția cu planșele de la admitere mi-am dat seama de adevăr...
Din toate cele 1000 de planşe, era o singură planşă roz şi era a mea.

Era bine desenată, ieşea în evidenţă şi... (cel mai important) radia caracter...

Comparativ cu alte desene crispate care nu aveau nimic de-a face cu arhitectura şi care exprimau absolut ZERO sau păreau încă o strădanie infantilă a cuiva de a sări în evidenţă... planşa mea era ceva cu totul special...

Deci morala poveştii: cum eu am putut să ies în evidenţă într-un mod pozitiv printr-o circumstanţă întâmplătoare... aşa şi tu poţi să ieşi în evidenţă însă în mod ACTIV.

Cum realizezi asta?

Citind, înţelegând şi aplicând în desenele proprii sfaturile ce urmează...

Ce mentalităţi să eviţi când te pregăteşti pe vară pentru admitere

1. 'Dar dacă e semn'

Chiar nu e semn...

Şansele sunt ca ce faci tu acolo să fie ignorat complet de pofesorii care îţi notează planşele
Dacă eşti ignorat în modul acesta, îţi spun sigur că PICI cu brio admiterea.

îţi zic cumva să încalci intenţionat tema doar ca să vezi ce se întâmplă? NU
Îţi zic că trebuie să epatezi prin vreun gest arhitectural de calitate slabă? NU

Zic doar că tu trebuie să te obişnuieşti nu doar să desenezi corect, ci chiar să faci muncă ce iese în evidenţă...

Şi trebuie să faci asta din timp - nu ai cum să începi să gândeşti şi să desenezi aşa în ultima săptămână de desen...

Drept urmare, te sfătuiesc să începi de pe acum să îţi impingi propriile idei creative din ce în ce mai departe...

Întreabă-ţi constant profesorul să vezi care dintre idei sunt mai bune...

O să vezi că noi profesorii, cu toţii, zicem la fel: se simte CLAR diferenţa dintre cineva care desenează din inerţie şi cineva care desenează din pasiune.

2. 'Dar nu scrie în temă'

În temă scrie sigur că 'participantul trebuie să dea dovadă de aptitudini specifice domeniului arhitecturii'.

Asta ce înseamnă? Pur şi simplu înseamnă că scopul planşei pe care urmează să o desenezi este să dai un răspuns temei, dar şi mai important, tu trebuie să comunici prin planşă acele aptitudini esenţiale domeniului arhitecturii.

Adică să ştii să desenezi corect şi deştept...

Uite un scenariu posibil la admitere...

Ce se întâmplă dacă nu ştii un anumit monument? Să zicem că ai avut ghinion şi nu ştii subiectul...

Laşi gol şi speri că nu se observa?

GREŞIT! În cazul acesta desenezi monumentul pe care îl ştii cel mai bine în loc de ce îţi cere tema - în felul acesta dacă nu comunici că ştii monumentul... măcar tot arăţi că te pricepi la a desena.

Când am dat eu admiterea au fost câţiva oameni care au intrat cu notă foarte bună şi au desenat monumentele greşite... însă le-au desenat bine.
Ţine cont de asta şi în cele din urmă nu uita ce este important: orice ai desena, desenează-l  bine.

3.'Trebuie să desenez corect'

Această idee este foarte importantă pentru oamenii care folosesc GD-ul ca un scut că nu ştiu să deseneze bine.

Lasă GD-ul, nu te concentra să desenezi de 5 şi să ştii GD de 8, ci invers... desenează de 8 sau 9 şi fă GDul ok... o să fii şocat(a) să vezi cum absolut toate celelalte greşeli ţi se iartă când ai un desen bun.

Însă privind evoluţia planşei, nu ai timp niciodată să desenezi totul 100% bine cum ţi-ai imagina tu.

Crede-mă, ţi-o zic din experienţă - şi eu mă lovesc de problema aceasta cu toate designurile pe care le am.

Nu e vorba de a face cel mai tare desen care o să ţină 3 luni de terminat, ci contează cât de departe poţi ajunge cu desenul şi ideile în timp de 5 ore cât este proba.

Tu dacă te concentrezi pe a desena corect, pierzi din vizor ceea ce este cel mai important, adică să faci un desen mişto.

Nu sta să bibileşti construcţii de perspective pe care nimeni nu o să le vadă vreodată, nu haşura la 45 grade, for fck's sake nu împărţi pagina în 6 pătrăţele identice!

'Dar trebuie să fie o probă de admitere corect rezolvată.'
GREŞIT, trebuie să fie un desen mişto înainte de toate.

Dezvoltă-ţi calităţile interioare de care ai nevoie pentru arhitectură

  

Lăsăm pentru un moment la o parte desenul, aici vorbim de calităţi care depind de caracterul tău...

Vezi tu...

Nu degeaba arhitectura este un domeniu artistic - trebuie să înveţi să fii artist(ă).

Ce face un artist/ o artistă... şi implicit ce poţi face şi tu să devii  mai artist(ă)?

1. Un artist/o artistă îşi pune personalitatea la bataie - are un cuvânt de spus în domeniul ales şi îl exprimă puternic prin intermediul calităţii muncii sale.

2. Este studios / studioasă- nu e ca la şcoală când copiezi ca să iei notă mare, sau toceşti.
 Pentru arhitectură trebuie să studiezi pe bune, altfel nu vei putea ajunge prea departe cu desenul...

3. Crede în ce face şi trage tare pentru tot ce face - artiştii cred în ceea ce fac chiar în momentele în care sunt doar ei singuri împotriva lumii.

Cele 3 elemente enumerate mai sus sunt parte din 'job description' cum se zice... deci mă aştept să le iei în serios de acum încolo când te apuci de desenat.

Fii original în modul matur








Nu încerca să ieşi în evidenţă în arhitectură prin lucruri ieftine... ca a desena în mod sfidător altceva decât ce cere tema sau a colora totul intenţionat într-o culoare stridentă pentru a atrage atenţia...

Lucrurile făcute din dorinţa de epatare se simt de la un km şi trebuie să-ti zic că nu dau bine.
Însă diferenţa dintre tine şi restul este că tu poţi fi original(ă) în modul matur şi calitativ.


Diferenţa este că originalitatea ta nu o să vină din epatare, ci o să vină din studiu.

Pur şi simplu tu ai studiat mai mult decat alte persoane şi tocmai de aceea îţi permiti să spui mai multe prin desenul tău.

Vom vorbi doar despre subiectele de admitere care-ţi lasă un grad de liberă interpretare... deci despre monumente/desenele acelea secundare unde poţi alege tu ce desenezi.

Pentru originalitate ai 2 opţiuni:

1.  Desenează altceva faţă de ce face toată lumea

Adică în loc de aceleaşi monumente moderniste ale lui Corbusier şi Wright... poţi opta pentru a desena ceva ce este relevant arhitectural şi mai neobişnuit.

Ai auzit de casa Vanna Venturi? Este asociată curentului arhitectural numit postmodernism.
Pentru o probă de desenat un obiect de arhitectură emblematic pt sec. XX, în loc de clişee...desenează asta!

Studiază şi arhitectura contemporană - de exemplu Shard al lui Renzo Piano ar da foarte bine într-o perspectivă aeriană...  de asemenea fiind un exemplu de arhitectură emblematică pt sec. XXI.

2.  Desenează aceleaşi lucruri ca toată lumea, însă din perspective diferite
Cu toţii am văzut acea imagine stereotip al Falling Water cu cascada în prim-plan şi scările pe care cobori la nivelul apei...

Dar vezi tu... tocmai fiindcă toată lumea a văzut-o, nu mai atrage atenţia în nici un fel.

Ce s-ar intampla totuşi dacă desenezi Falling Water dintr-o perspectiva aeriană?

Şi cascada se vede privită de sus, cu anturajul care o înconjoară?

Şi poţi vedea toate consolele acelea dincolo de imaginea stereotip?

Da, parcă ar fi altceva!

To be continued...

No comments:

Post a Comment